Ajankohtaista

Finnairin lennot Pekingin uudelle Daxing-lentoasemalle alkavat 3.11.2019

Finnair aloittaa lennot Pekingin uudelle Daxing-lentoasemalle 3.11.2019.
Finnair operoi jatkossa sekä Beijing Capital Airportiin (PEK) 7 kertaa viikossa ja uudelle Daxingin kentälle (PKX) 3 kertaa viikossa.
Talviaikataulu Helsinki - Beijing Daxing (paikallista aikaa):
AY81 HEL-PKX 17:10 - 07:10 , viikonpäivät maanantai, keskiviikko ja sunnuntai
AY82 PKX-HEL 11:10 - 14:05, viikonpäivät maanantai, tiistai ja torstai

Lue lisää



Tallink Siljan tiedote käteismaksusta luopumisesta Turun terminaalissa ja Helsingin Olympiaterminaalissa

Turun terminaalissa ja Olympiaterminaalissa luovutaan käteismaksuista 1.5.2019 alkaen lähtöselvityksen sujuvoittamiseksi.

Tallink Siljan Turun terminaalissa sekä Olympiaterminaalissa Helsingissä käy maksuvälineenä ainoastaan pankki- tai luottokortti 1.5.2019 alkaen.
Käteisen vastaanottamisesta näissä terminaaleissa luovutaan, jotta lähtöselvitys saadaan entistä sujuvammaksi ja matkustajien jonotusaika lähtöselvitykseen nykyistä lyhyemmäksi.
Käteismaksut ovat edelleen mahdollisia Länsiterminaalissa sekä Tallink Siljan matkamyymälöissä Helsingissä, Turussa ja Tampereella.
Toivomme Turun terminaalista ja Olympiaterminaalista matkalle lähtevien varmistavan, että matka on maksettu kokonaisuudessaan ennakkoon tai mukana lähtöselvityksessä on maksua varten pankki- tai luottokortti.

Kevät terveisin,
Tallink Silja Oy

Lue lisää



Turkish Airlinesin lennot Istanbulista Rovaniemelle 05.12.2019-22.03.2020

Turkish Airlines aloittaa suorat lennot Rovaniemeltä Istanbuliin vuonna 2019.
Lennot liikennöidään ajalla 05.12.2019 - 22.03.2020.

Lentopäiviä ovat tiistai, torstai ja sunnuntai.
Aikataulu:
TK1749 Istanbul 1020 -> 1335 Rovaniemi
TK1750 Rovaniemi 17:00 -> 22:15 Istanbul

Lue lisää



Kuluttaja-asiamies ja SMAL ry neuvottelivat uudet yleiset matkapakettiehdot

Laki matkapalveluyhdistelmistä korvaa vanhan valmismatkalain 1.7.2018 alkaen ja siksi myös yleiset valmismatkaehdot on uusittu. Kuluttaja-asiamiehen ja Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n (SMAL) neuvottelemat uudet matkapakettiehdot määrittelevät kohtuullisten ehtojen minimitason. Matkanjärjestäjä voi tarjota kuluttajalle myös paremmat ehdot. Vakioehdot täydentävät lainsäännöksiä ja ne koskevat tilanteita, joiden oletetaan aiheuttavan eniten erimielisyyksiä, kuten sopimuksen muuttaminen, virhetilanteet ja matkan peruuttaminen.

Yleisiä matkapakettiehtoja sovelletaan lain tarkoittamiin matkapaketteihin, joita ovat vähintään kahden erilaisen yhteishintaan ostetun matkapalvelun yhdistelmät. Matkapalveluita ovat lento tai muu kuljetus, majoitus, autonvuokra tai muu lisäpalvelu, esimerkiksi retki. Matkapaketin muodostavat esimerkiksi yhdellä kertaa ostetut lennot ja hotellimajoitus, samoin vaikkapa laivamatkan ja autonvuokrauksen varaaminen yhdellä kertaa.

Yleisiä matkapakettiehtoja soveltavat SMALin jäsenyritykset, jotka vastaavat valtaosasta suomalaisille tapahtuvasta matkapakettimyynnistä, mutta myös SMALiin kuulumattomat yritykset voivat ottaa ne käyttöönsä. Vakioehtoja sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin.

”Mielestämme oli tärkeää neuvotella uudet vakioehdot toimialalle, jolla tehdään erittäin runsaasti sopimuksia vuosittain. Ehdot ehkäisevät erimielisyyksiä ja helpottavat niiden ratkaisemista tilanteissa, joihin laki ei anna vastausta”, toteaa kuluttaja-asiamies Antti Neimala.

”Matkapakettilainsäädäntö on raskas ja monimutkainen lainsäädäntö alan yrityksille, ja heinäkuun alusta lukien sen piiriin kuuluu entistä useampi toimija ja matka. On myös matkailualan yritysten kannalta tärkeää, että viranomaisen kanssa on voitu luoda matkaehtojen kautta selkeä toimintaympäristö, jossa yritykset tietävät, miten toimia”, täydentää SMALin toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Muutoksia peruutusoikeuteen


Kuluttajalle tulee uuden lain myötä laajempi peruutusoikeus. Kuluttajalla on milloin tahansa ennen matkan alkamista oikeus peruuttaa matkapakettisopimus ilman erityistä syytä. Peruuttamistapauksissa matkanjärjestäjä saa kuitenkin periä kuluttajalta asianmukaisen peruuttamismaksun, joka tulee maksaa myös niissä tapauksissa, kun kuluttajalla on perusteltu syy peruuttaa matka esimerkiksi oman tai lähiomaisen vakavan sairauden tai tapaturman vuoksi. Aiemmin näissä tilanteissa on joutunut maksamaan yleensä vain toimistomaksun.

Uusissa matkapakettiehdoissa on vakioitu peruutusmaksun suuruus sen mukaan, missä vaiheessa kuluttaja peruuttaa matkan. Näin peruutusmaksun suuruus on jo etukäteen tiedossa, eikä sitä tarvitse määritellä joka kerta tapauskohtaisesti. Käytännössä kuluttajan kannattaa ottaa aina peruutusturvan sisältävä matkavakuutus, jolla taloudellisia riskejä voi pienentää esimerkiksi sairaustilanteissa.

Kuluttajalla on, kuten ennenkin, oikeus peruuttaa matka ilman peruutusmaksua, jos matkakohteessa tapahtuu jotain poikkeuksellista, kuten esimerkiksi luonnonkatastrofi, joka vaikuttaa merkittävästi matkan toteuttamiseen sovitulla tavalla.


Lisätietoja:

Yleiset matkapakettiehdot (sovelletaan 1.7.2018 alkaen tehtyihin sopimuksiin)

Matkojen kuluttajansuoja muuttuu kesällä 2018. Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2018.

Suomen matkatoimistoalan liitto ry (SMAL)

Toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti, p. 09 4133 3550, etunimi.sukunimi@smal.fi

Kuluttaja-asiamies / Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Apulaisjohtaja Katri Väänänen, p. 029 505 3192, etunimi.sukunimi@kkv.fi

Lue lisää



Donetti